هفت آسیاب

هفت آسیاب

آمادگی جهت شرکت درآزمون کارشناسی ارشد طراحی صنعتی
هفت آسیاب

هفت آسیاب

آمادگی جهت شرکت درآزمون کارشناسی ارشد طراحی صنعتی

سبک شناسی(تاریخ طراحی صنعتی)

بهتر دیدم که این بخش جداگانه باشه.چون تو آزمون خیلی کاربرد داره.

سبک‌ شناسی طراحی
از سبکهای شناخته شده طراحی صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  


نوگرایی (Modernism)                                                                                   یا سبک بین‌المللی (International Style) که باوهاوس در آلمان از شناخته شده‌ترین مکاتب این سبک است. 


دِ اِستَیل در هلند.                                                                                                                                       در این سبک و در حوزه طراحی گریت ریتفلد (Gerrit Rietveld) را می‌توان نام برد. پیت موندریان نقاش نامی نیز، از نامداران همین جنبش هنری در حوزه نقاشی است. در نظر آنها آثار هنری قابل ساده شدن به فرم و رنگ هستند و رنگ ها نیز در حد سیاه و سفید و رنگ های اصلی باقی می مانند. این ساده سازی تا حدی پیش رفته است که حتی جهت های بصری را محدود به دو جهت افقی و عمودی می دانند و در آثار این سبک خطوط منحنی و مورب کمتر به چشم می خورند.


فن برتر (‌های تک) (High Technology)


لبه جدید (New Edge) 


کمینه‌گرایی(Minimalism)                                                                              که از بزرگان این سبک می‌توان به فیلیپ استارک فرانسوی اشاره کرد. 


سبک ممفیس،                                                                                                                                 بنیانگذار آن، طراح مشهور ایتالیایی اتوره سوتساس است. 


آرت نووو (Art Nouveau)                                                                                                                          از سبکهای قدیمی طراحی است که در خلال سالهای ۱۸۸۰ تا ۱۸۹۰ میلادی شکل گرفت. 


استریم لاینینگ (Stream Line)                                                                                                     استفاده از فرم قطره اشک، خاستگاه این سبک آمریکاست. 


سبک آمریکایی (American Style)


جنبش( Werkbund) آلمان


کارکردگرایی (Functionalism)


آرت دکو (هنر تزئینی آمیخته) (Art Deco)

نام آرت دکو نام سبک تزئینی فرانسه در دهه 1920 است که در زمان خود به نام های Jazz Modern یا Art Modern معروف بود. نام آرت دکو از دهه 1960 به بعد برای این سبک به کار رفت که برگرفته از نمایشگاه بین المللی هنرهای تزئینی و صنعتی 1920 در پاریس (Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes) بود.

فرهنگ های مختلف، مخصوصا فرهنگ اروپا قبل از جنگ جهانی اول، روی آرت دکو اثر داشتند و برخلاف سبک فانکشنالیزم و زیبایی شناسی باهاوس،  آرت دکو از تئوری های ضد تزیین (آنتی ارنمنتال - Anti Ornamental) که توسط افرادی چون آدولف لوز (Adolf Loos) مطرح شده بود تأثیر نپذیرفت.




طراحی آرام (slow design) 


طراحی آرام بسیار فراتر از خود طراحی است. طراحی آرام رویکردی است که روندی آرام تر، با ملاحظه تر و حساس تر را با هدف رفاه مثبت افراد، جامعه، محیط و اقتصاد دنبال می کند. طراحی آرام در مقابل طراحی سریع (Fast Design) است.

طراحی تعامل گرا(Interaction design)


طراحی تعامل گرا عبارت است از طراحی مصنوعات تعاملی با کاربردی هدفمند با تأکید بر نقش سیستم ها، رفتارهای کاربران و ظاهر شیء. منظور از طراحی در اینجا، طراحی خود سیستم نیست، بلکه هدف، طراحی کاربری سیستم است.

طراحی احساس گرا(Emotional design)

احساسات نقش مهمی را در توانایی انسان برای درک جهان و یادگیری چیزهای جدید، بازی می کند. برای مثال اشیائی که از لحاظ بصری دلپذیرترند به نظر استفاده کننده بهتر کار می کنند. و این امر به دلیل نردیکی احساسات فرد در مورد شیئی است که برای او جذاب است، به خاطر شکل گیری یک ارتباط احساسی با محصول.



طراحی سبز(Green design)

تمامی محصولات را به نحوی که به حفظ سیاره زمین کمک می کند.

سمبولیسم(Symbolism)


آرنوو(آرت نوو) (Art nouveau)


طراحی همگانی (Universal design)


بیومورفیک (Biomorphic)یابیومورفیسم(Biomorphism)


طراح هم آورده(co-design)


طراحی معاند(غیر معمول)alternative design


ادهوسیزم(Adhocism)


رادیکال دیزاین(Radical design)


جنبش ضد طراحی(Anti design movement)



مینیمال(Minimal )

حداقل گرایی (مینیمالیسم).

ساختار گرا


ارگانیک(organic)


نیو دیزاین


ارگانیک دیزاین


بیو دیزاین


ترنس های تک


روترودیزاین(retro design)


بل دیزاین



مینی مالیسم(Minimalism)

مینیمالیسم یک سبک مورد استفاده در هنرهای مختلف، به خصوص نقاشی، موسیقی و ادبیات است که از دهه 1960 به طور رسمی شکل گرفت. در این سبک هنری، المان های سازنده اثر تا حد ممکن به سمت المانهای پایه ای تنزل پیدا می کنند.

هنر مینیمال از مهم ترین حرکتهای هنری پس از جنگ جهانی دوم به شمار می آید که در آمریکا شکل گرفته است و تأثیر بسیار زیادی در فعالیت های طراحان، معماران، موسیقی دانان، نقاشان، نویسندگان و... گذارد.

کاناپه مینیمال minimal Sofaنمونه طراحی کاناپه مینیمال




سبک ویکتو ریا(victorian style)

شامل مبلمان ومعماری ویکتوریایی می شود.این سبک به نام ملکه ویکتوریا، ملکه انگلستان نامگذاری شد که سلطنت وی از سال 1837 تا 1901 ادامه داشت. سبک ویکتوریایی به شدت تحت تأثیر روکوکو و لویی پانزدهم بود و در نمونه های به جا مانده از آن، به تناسب های شدید ، پرداخت تیره رنگ، کنده کاری های پر نقش و نگار و تزییناتی از این دست بر می خوریم. 

طراحی پاید(Sustainable  design)

راحی پایدار از موضوعات بسیار مهم در طراحی جهان امروز است.این نوع طراحی از اصولی خاص تبعیت می کند که رعایت آنها ضروری است: مدیریت منابع انرژی، طراحی با قابلیت بازگشت به چرخه زندگی، طراحی برای انسان.

داداائسم(Dadaism)

«دادا» یا «دادائیسم» جنبش ادبی و هنری بود که بین سالهای 1916 تا 1922 در اکثر کشورهای اروپایی جریان یافت. درواقع نهضت بین المللی بود که زائیده هرج و مرج، اضطراب، پریشانی و ناامیدی جنگ جهانی اول محسوب می شد.

کنستراکتیویسم(Constructivism)

جریان های هنری اوایل قرن بیستم پیش گویانی بودند که ازآینده خبر دادند وبه زمان پیوستند.کانستراکتیویسم یکی ازنهضت های تأثیر گذار در هنر و معماری قرن بیستم و حتی بیست و یکم بود که در سال های بعد از انقلاب سوسیالیستی اعلام موجودیت کرد.واژه کانستراکتیویسم به معنی سازندگی

اکو دیزاین (Eco design)

به طراحی تولیداتی گفته می شود که ساخت و طراحی آنان بر اساس رعایت سلامت و هماهنگی با محیط زیست باشد. برای آنکه ایده های جدید هماهنگ با محیط زیست باشند می بایست:

  • تا حد امکان موجب صرفه جویی در انرژی باشد (استفاده از انرژی های طبیعی مثل جریان آب و امواج به جای انرژی های فسیلی)
  • از مواد کم ضررو دوستدار طبیعت در پروسه ساخت استفاده گردد.
  • امکان بازیافت و استفاده مجدد از مواد به کاررفته در آنها فراهم باشد، به صورتی که هیچ باقیمانده ای از آنان در استفاده مجدد باقی نماند.










منبع طراحی صنعتی ایرانی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد